SEO-tools

De 12 beste SEO-tools die je zou moeten gebruiken
SEO-tools uitgelegd: welke tool gebruik je voor welk onderdeel?

SEO wordt een stuk makkelijker en efficiënter met de juiste tools. Het algoritme van Google werkt in bepaalde opzichten vele malen sneller dan het menselijk brein. Om de zoekmachine beter te begrijpen, en een hoop tijd te besparen, bieden de juiste tools je de helpende hand om beter te scoren.

Overal worden tools aangeraden, maar het complete SEO-proces is nog nooit uiteengezet aan de hand van tools. En laat dit nou juist zijn wat ik hieronder heb getracht te doen. Per onderdeel heb ik mijn top 3 gehanteerde tools neergezet: wat kan je ermee en wat levert het op?

Zoekwoordonderzoek

Gehanteerde tools:

  • Google Keyword Planner
  • Keywordtool.io
  • Ahrefs

 

De Google Keyword Planner is verreweg de bekendste SEO-tool als het gaat om het doen van een zoekwoordonderzoek of het in kaart brengen van diverse keywordstatistieken. Het is ook een van de meest betrouwbare tools. Het komt met goede keyword suggestions en geeft je een indicatie van de cost per click, waardoor je een goede inschatting kunt maken van de concurrentie die heerst op dat zoekwoord.

Toch is de Google Keyword Tool niet meer wat het geweest is. Dit komt vooral door het feit dat wanneer men niet een x-bedrag in Google AdWords investeert, de tool ook geen precieze zoekvolumes aangeeft. Zo krijg je bijvoorbeeld te zien dat op het zoekwoord ‘SEO tools’ in Nederland tussen de 100 en 1000 keer per maand wordt gezocht. Dat is nogal een verschil! Het is dan ook aan te raden de Google Keyword Tool te gebruiken in combinatie met andere tools.

Ook Keywordtool.io geeft goede suggesties voor nieuwe zoekwoorden. De tool geeft precieze zoekvolumes en specificeert deze zoekvolumes per maand. Niet alleen geeft Keywordtool.io goede suggesties die het letterlijke zoekwoord bevatten, ook biedt het extra opties.

Allereerst is het mogelijk om related keywords op te vragen. Wanneer je ‘seo tools’ intoetst, krijg je bijvoorbeeld suggesties als ‘zoekmachine optimalisatie’ of ‘online marketing bureau’. Tevens is de optie Questions beschikbaar. Deze brengt de diverse vragen omtrent het zoekwoord in kaart, zodat je direct kunt achterhalen welke vragen er bij jouw doelgroep leven.

Als ik maar één tool zou mogen hanteren voor al mijn SEO-activiteiten, zou ik zonder twijfel Ahrefs kiezen. Dit is by far de meest allround tool (naar mijn mening natuurlijk).

Bovenstaande printscreen laat het keyword gedeelte van Ahrefs zien. De tool geeft je zeer uitgebreide zoekwoordstatistieken van een website. Niet alleen handig om zoekwoorden te vinden, maar ook handig om te kijken op welke zoekwoorden jouw concurrenten scoren!

Ahrefs is te filteren op land en biedt daarbij diverse statistieken. Denk hierbij aan het zoekvolume, de keyword difficulty (hoe lastig is het om op dit zoekwoord te scoren), de cost per click, het gemiddelde aangetrokken traffic en de huidige positie van deze website.

On-page

Gehanteerde tools:

  • SEO Yoast
  • Siteliner.com
  • Powersuite SEO Auditor

#4 SEO Yoast

De on-page optimalisatie vraagt vaak om een stukje creativiteit en experimenteren. Hierdoor maak ik bij dit onderdeel persoonlijk minder gebruik van tools. Toch is een tool als SEO Yoast een zeer handig controlepunt.

SEO Yoast is misschien wel de bekendste WordPress plug-in. Je gaat de strijd er niet mee winnen, maar wanneer je het als controlepunt hanteert, is het zeer handig. Zo kun je de keyword density checken, de meta description en de SEO-titel  invullen en geeft het je vele andere opties.

Let wel op: SEO Yoast is slechts een richtlijn, soms kan een pagina met een rood lichtje nog beter scoren dan een pagina met een groen vinkje!

Siteliner laat je diverse statistieken in kaart brengen, maar het is vooral handig om de dubbele content op een website te checken. De meningen verschillen nogal eens over dubbele content en SEO. Waar de ene persoon denkt dat dit je direct op een penalty van Google komt te staan en zeer negatief is voor de organische positie in Google, is de ander (waaronder ikzelf) van mening dat dit veel genuanceerder ligt. Maar goed, dat is een discussie voor later.

Siteliner laat het percentage dubbele content zien, maar gaat ook nog verder dan dat. Zo kun je achterhalen welke dubbele content op welke pagina is te zien en welke verschillende woordencombinaties (te) vaak te zien zijn: ideaal om eventuele kwetsbaarheden te achterhalen.

Powersuite SEO Auditor is een soort anabole versie van SEO Yoast. Deze tool is vele malen geavanceerder en laat elk denkbare statistiek zien. Het is in mijn optiek dan ook de ideale tool om content mee te controleren. Eigenlijk te mooi om waar te zijn dus.

Alhoewel Powersuite SEO Auditor een geweldige SEO-tool is, is het wel een fors stuk software. Deze software kan een aanslag op jouw pc of laptop zijn. Om deze reden gebruiken wij dan ook een aparte desktop die wij op afstand bedienen, waar alleen de Powersuite-software op staat.

Off-page

Gehanteerde tools:

  • Majestic
  • MozBar
  • Ahrefs

Majestic is de go to tool wanneer het aankomt op linkbuilding. De opties zijn zeer divers en zeer specifiek. Het geeft je onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de linkwaarde van een pagina?
  • Wat is de linkwaarde van het gehele domein?
  • Wie linkt er naar deze website toe?
  • Wat is de linkwaarde van degene die naar deze website linken?
  • Onder welke anchorteksten wordt naar deze website gelinkt?

Buiten antwoorden op bovengenoemde vragen, geeft Majestic nog een extraatje. Zo geeft het je ook de zogeheten Topical Trust Flow. Dit geeft je ook een beeld over wat voor soort linkwaarde een pagina vertegenwoordigt. Deze topics zijn uiteraard niet 100 procent accuraat, maar brengen je een heel eind in de goede richting.

Eigenlijk heeft Majestic alles wat nodig is om een goede linkbuildingstrategie op te zetten, ware het niet dat Majestic geen 100 procent overeenkomst heeft met het algoritme van Google. Hierom is het altijd aan te raden om ook andere tools te hanteren wanneer je de autoriteit van een website of webpagina in kaart wilt brengen.

Alhoewel ik misschien iets minder fan ben van Moz dan de gemiddelde persoon, blijft het een zeer handige tool om te hanteren. Zo kun je gebruikmaken van de MozBar, die direct diverse statistieken laat zien van alle zoekresultaten in Google. Dit is ideaal als je jouw concurrenten wilt vergelijken.

De Mozbar laat onder andere de PA en DA zien (0-100). PA staat voor Page Authority en zegt iets over de autoriteit van deze specifieke pagina. De DA, Domain Authority, geeft de autoriteit van het gehele domein weer. Tevens krijg je informatie over het aantal links en het aantal RDs (referring domains).

Al met al is de MozBar een zeer handige tool voor erbij, maar ik zou het zeker niet als enige tool hanteren.

Kwalitatieve backlinks

Omdat zoekmachines nu meer aandacht besteden aan de waarde van kwaliteit boven kwantiteit.  En het verkrijgen van kwalitatieve links van relevante, autoriteit websites is niet zo eenvoudig. Maar als je linkbuildingcampagne goed is uitgevoerd is ook beloning groot want je krijgt meer bezoekers dankzij het zoekmachine verkeer naar uw website. Dat betekent meer leads, omzet en inkomsten voor uw bedrijf.

website laten maken

Wij verzorgen voor u de professionele ontwikkeling van uw webshop of website. Volgens uw huidige website, in de stijl van uw bestaande huisstijl of met een volledig nieuw concept. De lay-out wordt zo ontwikkeld dat deze op alle pagina’s kan opnieuw gebruikt worden.

Backlinks kopen

Backlinks kopen? Zoek je links voor jou website? Dan zit je hier goed! Wij verkopen links is zeer interessante websites, de links kunnen geplaatst worden voor subpagina’s tot op de homepage van onze websites.